Vognmandsforretning 1927 – 2011

om Thorvald Nikolajsen og hans efterfølgere

SB 2011 nr. 4

Af Grethe Marcussen

I 1907 får murer Anders Jørgen Nikolajsen og med ham hustruen Karen Kirstine, som han havde hentet i Byllerup, skøde på ejendommen på nr. 2 på Lavmosevej, en nordgående sidevej til Kystvejen på Blanke mark, tæt ved Kustrup. Husmand og maler Peter Larsen Nikolajsen og hustru Ane Margrethe får til gengæld aftægt her hos søn og svigerdatter.

 


”Mosehuset”, Blankegårdsvej 23, har siden 1938 været ejet og beboet af medlemmer af Thorvald Nikolajsens familie. Huset blev bygget i 1935 af Agnes Poulsen på en grund, som hun købte af Peter Andersen, Blankegaard. Foto 1971.Fem år tidligere havde Karen Kirstine bragt sønnen Thorvald til verden. Han vokser altså op i et udpræget håndværkerhjem.

Thorvald gik i Roerslev eller rettere Blanke skole, da skellet følger Mølleåen, som fra øst løber langs skolehavens sydside og videre udi mosen vest for det gamle elektricitetsværk, nu indrettet til bolig. Efter konfirmationen tager Thorvald plads ved landbruget, og i perioden 1921 – 1923 er han forkarl hos Bent Lassen på Baaring Lykkegaard. Herfra får han den smukkeste anbefaling. Hvad han yderligere får, er såmænd den pige, som han 4 år senere gifter sig med, nemlig Johanne, som her var ung pige i huset.

Den første bil, som Chresten Tonsgaard ejede. Foto ca. 1920.

Fra Baaring

Johanne blev født 1904 som datter af Julie og Chresten Tonsgaard Jensen, begge fra Asperup sogn. De to havde tjent på samme tid hos pastor Lassen i Asperup præstegård og giftede sig 1902. De bor en række forskellige steder i sognet; men fra 1923 til 1944 finder vi dem på Middelfartvej nr. 32, den vestligste ejendom på ”Dyrehøjbakken”. Her bygger de ejendommen op på ”skolejorden”, sådan benævnt, fordi den fra 1845 var lagt til degneembedet i Blanke skole. Tonsgaard drev selv jorden og avlede en overgang en masse jordbær. Desuden havde han grusgrav i Baaring skov yderst i Lykkegaards mark. Han kørte nemlig lastbil, en Ford T, som i fremadgående gear ikke kunne klare en stejl bakke! Den måtte altså bakkes op!

Johanne og Thorvald Nikolajsen med datteren Grethe. Foto 1949.

Thorvald Nikolajsen bli’r vognmand

I 1927 blev Johanne og Thorvald gift og boede nogen tid hos Johannes forældre, mens deres førstefødte søn Børge var lille. Thorvald arbejder da sammen med sin svigerfar og kører bær og frugt i egen lastbil. Efterhånden overtager Thorvald vognmandsforretningen.

I 1936, da sønnen Erling er blevet 3 år, bor familien Nikolajsen i Strandgyden nr. 10. En dag bli’r Erling sendt ind til nabokonen i nr. 8, Johanne Simonsen. Han skal give hende en skål pærer og rækker den frem med ordene: ”Her har du lidt pærer. Så kan du koge æblegrød!” – ”Jeg kan da ikke koge æblegrød af pærer, lille Erling!” – ”Det gør mor da!” – ”Hvordan gør hun det?” – ”Ja, det ved jeg fa’en skisme sgutte; men det gør hun!!”

I 1938 får Thorvald skøde på sin mors ejendom på Lavmosevej 2. Prisen på 11.000 kr. berigtiges derved, at hun på livstid har ret til at bebo ejendommen og ”nyde deraf flydende indtægter og frugter”.

Samme år køber Johanne og Thorvald ”Mosehuset”, Blankegårdsvej 23. Sælger er Agnes Poulsen, enke efter Albert Poulsen, Roerslev Mejeris første bestyrer.

Vognmandsforretning i Blanke fra 1938

Lastvognskørselen fortsætter her i Blanke, og dertil kommer udlejning af lillebil uden fører, samt taxakørsel. Al på – og aflæsning af lastbil sker med håndkraft. Der køres mælk for Roerslev mejeri, samt roer, roeaffald, grus, sten og tørv m.m. Der var 2 mand med hver bil, ellers var læssearbejdet for opslidende.

Johanne havde en travl hverdag med telefonpasning, madlavning, vask for familie og ansatte, benzintank og havearbejde for ikke at tale om, at endnu en lille var kommet til verden i 1945, denne gang en lille pige, som fik navnet Grethe.

I 1953 tager Thorvald internationalt kørekort. En fætter, Thorvald Ellegaard, professionel cykelrytter med 6 verdensmesterskaber bag sig, og dennes hustru skal køres til Paris. De to var i øvrigt forældre til den virtuose pianist France Ellegaard, og de besøgte bedstemor på Blanke mark. Johanne og Grethe tog turen med til Paris!

Foruden en travl hverdag som vognmand blev Thorvald optaget af sognerådsarbejde. Han var valgt af Det radikale Venstre i to perioder 1958 – 1962 og 1962 – 1966.

Desuden var han passioneret frimærkesamler og havde ifølge min kilde en 99,9% komplet samling af tyske frimærker.

Et barnebarn kommer til undsætning

1956 døde Chresten Tonsgaard, og Julie køber derfor hus på Blankegaardsvej 27, tæt på Johanne og Thorvald. Hun var imidlertid ikke modig ved at bo alene. Problemet blev dog hurtig løst derved, at Erling, som havde arbejdet som chauffør hjemme siden 1954, i 1957 gifter sig med Else og køber omtalte hus. Hos dem bor mormor, indtil hun i 1959 beslutter sig for at komme på Vejlby alderdomshjem, hvor hun dør 1962.

Men hvor kom Else fra? Hendes forældre, Hans Peter og Ellen Marie Petersen, boede Kogagervej 24 i Vejlby sogn, men hendes bedsteforældre, Marie og Hans Peter Petersen, boede hos Ebba og Ove Petersen i ”Vesterly” på Kystvejen nr. 44, som er nabo til Lavmosevej 2. Ove Petersen var deres søn. Else kom meget hos dem, og Erling kom meget hos sine bedsteforældre. Erling og Else kendte derfor hinanden fra barnsben.

Erling Nikolajsen

I de hårde vintre midt i 1950’erne kørte Erling bl.a. sneplov. Fra Roerslev gjaldt det om at holde forbindelsen til Blanke mark og Båring mark. Megen sne og dårlige lastbiler gjorde det svært. Bilerne havde ingen varme, ofte sad chaufføren med hovedet ude af vinduet for at kunne se. Glycerin holdt nogenlunde forruden sigtbar, ellers kørte man med et stearinlys i ruden. Senere blev der installeret en hydraulisk oliepumpe ved fødderne i førerhuset. Den kunne så løfte den påspændte sneplov, så skærene ikke blev så slidte. Erling og diverse hjælpere, der af og til måtte grave plov og bil fri, kørte mest Sildegravsbanken, Strandgyden og Skovgyden. Tit kørte de til ud på natten, når det rigtig føg, og så igen fra kl. 5 om morgenen. Hos bl.a. Karen Havndrup i Strandgyden fik de snurrekaffe fra komfuret, og i Tanggyden skulle de rydde til Peter Sørensens, men da de teknisk set ikke kunne vende dér, kørte de ned til Inge og Rudolf Petersen, hvor de altid vankede kaffe, selv om disse skulle stå op midt om natten. Erling og sommetider også Børge forsøgte at holde vejene fri, så mælkebil og skolebørn kunne komme rettidigt afsted om morgenen.

Ved Else og Erling Nikolajsens Guldbryllup 2007.

Fra 1961 kører Erling sin egen forretning. Mælkekørselen går nu til Røjle mejeri, Roerslev mejeri blev nedlagt 1954. Derudover kører han grise til Bogense slagteri; desuden grus, sten, sukkerroer, samt diverse. På et tidspunkt havde han 2 lastbiler og en chauffør, deriblandt Elses bror Erik, som arbejdede hos dem i 14 år. Fra 1970 udbygges med transport af slagtedyr i specialbiler. Lukningen af Bogense slagteri var anledning til, at Erling opkøber ture fra andre vognmænd og nu transporterer dyr til slagtning i Blans, Grindsted, Vojens, Odense, Svendborg og Fåborg. Erling slutter som vognmand 1994.

Erling Nikolajsen ved lastbilen o. 1956.

Børge Nikolajsen og søn I/S 1989

Johanne og Thorvalds ældste søn gik også i faderens fodspor og hjælper hjemme både før og efter soldatertjenesten, som blev aftjent lige efter krigen i Itzehoe. Fra 1958 kører han sin egen forretning, fortrinsvis med speditørkørsel. Samme år gifter han sig med Karen fra Brenderup sogn, datter af Marie og Otto Jørgensen, Skovshøjrup. De bosætter sig i ”Nybo”, Middelfartvej 14 i Blanke.

Karen og Børge Nikolajsen med sønnerne Kurt og Bjarne. Foto 1969.

I 1961 får de sønnen Bjarne og i 1965 sønnen Kurt. Kurt bliver uddannet som lastvognsmekaniker og Bjarne som landbrugsmaskinemekaniker. I 1989 går Bjarne i samarbejde med sin far. Børge kørte fortrinsvis skrot for firmaet H. J. Hansen, Middelfart. I 1996 kommer han slemt til skade, får simpelt hen et køleskab i hovedet, hvorfor han slutter som vognmand få år senere. Begge ægtefæller kommer på Kongshøjcentret, hvor Børge dør i 2006 og Karen i 2010.

Grethe og Flemming Højlund

Grethe Nikolajsen uddanner sig til at forestå store husholdninger og arbejder bl.a. som køkkenleder på Bromsmae i Brenderup fra 1966 til 2005. Allerede i 1967 kommer Grethe og Flemming Højlund sammen. De bliver gift 1969 og flytter ind i ”Mosehuset” til Thorvald Nikolajsen, som i 1967 havde mistet Johanne.

Ved Dorthes bryllup med Claus Petersen. Forrest ses børnene Nicolai og Tine. Foto 2005.

Flemmings forældre er Rigmor og Hans Peter Nielsen Højlund, Brenderup.

Flemming, som var født i 1946 og var uddannet tømrer, overtog taxa-og buskørsel fra Thorvald Nikolajsen i 1972 og drev denne forretning indtil 1992. Ved en trafikulykke med skolebussen kommer datteren Dorthe på 10 år og Vinni Nielsen fra Blanke mark til skade.

Flemming havde en bevæget og festlig sidste dag med skolebuskørsel. Forældre til skolebørnene strømmede til ”Mosehuset” med gaver. Det var ganske overvældende! Siden har han været gravermedhjælper i Nr. Aaby.

Thorvald bor hos Grethe og Flemming indtil 1986, hvor han flytter til De gamles Hjem i Nr. Aaby. Her dør han 1989.

I ”Mosehuset” bor siden 1998 Flemming og Grethes datter Dorthe, som er neofysiologiassistent på OUH. Hun blev i 2005 gift med Claus Petersen, elektriker og søn af Lis og Jørgen Petersen. Flemming og Grethe bor nu Læsøvej 4 i Baaring.

Bjarne Nikolajsen A/S fra 2007

Karen og Børge Nikolajsens søn Bjarne fører forretningen videre. Broderen Kurt arbejder med som chauffør, er gift med Lis og Gunnar Christensens datter Grethe fra Roerslev og bor Middelfartvej 59 i Blanke.

I 1989 får firmaet enterprise på kommunens containerkørsel. I 1990 flytter Britta Siemsen sammen med Bjarne på Skovgyden 2 i Baaring. Hendes forældre er Christian og Ruth Ditlevsen, som har boet på Lærkestræde i Asperup. Britta og Bjarne får i 1992 sønnen Jacob, som p.t. er ved at færdiggøre sin uddannelse som jordbrugsmaskinfører.

Britta er siden 1996 ansat i firmaet. I 2000 bytter Bjarne og Britta bolig med Karen og Børge. I 2003 nyopføres huset ”Nybo” i Blanke. Allerede i 1999 blev maskinhallen bygget. Firmaet tæller i dag 17 ansatte og 18 moderne lastbiler. Der er rigeligt med arbejde, som fordeles til de enkelte hold: 8 biler kører med trækker-og sættevogne containerkørsel; 1 bil kører med korn og foderstoffer; 2 biler kører skrot; 3 biler kører til genbrugspladser; 3 biler kører med diverse, bl.a. grus og sten.

Bjarne betegner sig selv som problemknuseren, der står med ledelse og ansvar.

Udvikling

Arbejdet som vognmand var fysisk meget hårdt i Thorvalds tid og ligeledes, da Erling og Børge tog over; men moderne teknologi har ændret billedet totalt. Erling nævner den lettelse, som roetransportøren, aflæsningstipladet og svinglæsseren betød. I starten skulle der være 3 mand til at læsse en gris, en rundstok under dens mave var eneste hjælpemiddel! Senere kunne en lift læsse 7-8 grise ad gangen.

En moderne lastbils førerkabine er bl.a. udstyret med fax, med computer, som er tilkoblet nettet, en comlog, der tillader det hjemlige kontor at vide, hvor vognen befinder sig, og en time-guide, der holder styr på køre-hviletid. Når hertil lægges de hjælpemidler, som i dag klarer at læsse af og laste, er det indlysende, hvor stor betydning teknologiens udvikling har haft for vognmandskørsel.

Grethe Marcussen


Til toppen