Nordvestfyns Privatorkester

 SB 2005 nr. 2

Af Karen Margrethe Christophersen

Ind i musikken

Søndag eftermiddag på Kauslunde Elmgaard:

Bedstemor, Margrethe Olsen sad ved Roerslev-Margaardklaveret og spillede muntre valse og polkaer. Far, Theodor Olsen, tog violinen eller en clarinet og spillede med. Min første erindring om ”Hjemmemusiken”!

Interesseret fulgte jeg min far tage den sorte clarinettaske på vej til prøveaften i Brenderup. Min glæde var derfor stor, da jeg 10 år gammel fik lov til at komme med. Endnu hører jeg tonerne fra Forspil til 3. akt af ”Lohengrin”. Hvordan dirigenten, C.E. Simonsen ”slog af” og rømmede sig, når en passage i musiken skulle tages om. Koncerterne i november var noget særligt ! Fest og stil ! Dirigent og orkester i kjole og hvidt. Damer og unge piger i fine lange kjoler. – På opfordring spillede jeg glad klaver i samme orkester 1946 –48.


Vestfyns Musikforening 1903. Bagest står Hans Jørgen Hansen, Peder Andersen og Niels J. Feldt, i midterste række P. Andersen, Simon Andersen, Georg Jensen og A. Hansen. Forrest sidder Lærer Tvedskov, Wisbech Olsen, A. O. Andersen Aksel Rasmussen og Michael Michelsen. Foto: Ejby Lokalhistoriske Arkiv.

Et tilbageblik

I slutningen af 1800-tallet musicerede 5 søskende på ”Wisbechsminde” i Kauslunde. Ole Jensen Olsen, Christian Wisbech Olsen, Anders Olsen Andersen, Kirstine og Olga Andersen firhændigt klaver. Sammenspil var sagen, og derfor var det naturligt, at Wisbech Olsen og Anders Olsen Andersen ved giftermål og køb af henholdsvis Lindegaard, Asperup, og Stadagergaard, Baaring, var med til at oprette og være aktive i Vestfyns Musikforening 1903.

Lærer P. Tveskov, Kauslunde, blev leder for et orkester med 11 musikere, heraf var 8 fra Asperup-Roerslev sogne. Fabrikant H. J .Hansen, Roerslev Margaard, og gdr. Aksel Rasmussen, Hedegaard, var heriblandt. Man spillede overvejende klassisk musik og gav offentlige koncerter. Foreningen bestod indtil 1911, hvor lærer E. Frellsens ankomst til Asperup formentlig var medvirkende til, at ”Asperup-Kvintetten” så dagens lys. A.O. Andersen, Asbjørn Rasmussen, Indslev Bryggeri, Aksel Rasmussen, Aksel Hansen Margaard, og lærer Frellsen dyrkede Kammermusiken.

Næste generation

1914 dannedes De Unges Musikforening, hvor de 11 medlemmer var Wisbech Olsens to sønner, Alfred og Carl, hans to brorsønner, Hans Peter og Theodor, Kaulunde, den tidl. nævnte Asbjørn Rasmussen, og fra Roerslev Margaard, Aksel, Valdemar og Helga Hansen. Desuden deltog Ludvig Havndrup. Baaring Mark, brødrene Markus og Poul Nielsen, Vejrup. Under Carl Olsens ledelse spillede man også her klassisk orkestermusik og koncerter blev afholdt til eksempel 1916 i Roerslev forsamlingshus, med det formål at samle ind til et kirkeorgel. Roerslev var alene om endnu ikke at have et orgel.

I Lørdags afholdt De Unges Musikforening under Ledelse af Carl Olsen, Asperup en vellykket Koncert i Roerslev Forsamlingshus for de ældre. Den unge Sangerinde Frk. Schøtt, Indslev, medvirkede. Der var bragende Bifald fra den tætfyldte Sal. Hele Overskuddet tilfalder et Orgelfond. Efter Koncerten var der fælles Kaffebord og et Par Timers Dans. En hyggelig og stemningsfuld Fest. Koncerten gentages paa Lørdag for Ungdommen. 

Det var måske ikke mindst en ”Minna-Galop” komponeret af Aksel Hansen Margaard, der hentede det store bifald.

1921 blev orgelet i Roerslev kirke taget i brug. Naturligvis var prisen under den almindelige, for fabrikant H.J.Hansen boede på Roerslev Margaard.

Nordvestfyns Privatorkester

De Unges Musikforening og Asperup-Kvintetten kom til at danne kernen i Nordvestfyns Privatorkester, oprettet den 18l november 1916 med propr. C.E. Simonsen, Holsegaard, som dirigent. Efter Nordvestfyenske Jernbane var åbnet i 1911 byggede kroejer A.C.Thomsen, Skovshøjrup, en gæstgivergaard 1914. Kroejeren stillede de efterfølgende år sal og klaver til rådighed. Prøveaftener og de fleste koncerter afholdtes her.

C.E.Simonsen, som for øvrigt var en brorsøn til Bent Simonsen, Ringstedgaard, modtog som ung musikundervisning i København og ville gerne have fortsat.

Den ugentlige aften så orkestermedlemmerne hen til med stor lyst. De nærmest boende kom cyklende, andre tog ”Nordvesten”, kun få havde egen bil.

Koncerter

Ret hurtigt kom et ønske om at dele musikglæden med andre. Den første koncert afholdtes lørdag d. 13. jan. 1917 på Brenderup Gæstgivergaard. Af koncertprogrammet må fremhæves: Kulaus Ouverture til ”Elverhøj”, et Hartmann-Gade Potpourri, Johs.Svendsens Festplonaise og Lumbyes Champagnegalop.

Lægen, Andreas Munck, Brenderup, var en god støtte med gode råd for orkestret i de første år. Han komponerede selv og var i besiddelse af poetiske evner. Dr. Munck tilegnede Festpolonaisen et improviseret digt, fremsagt af ham selv ved koncerten.

En god Begyndelse”, Gæstgivergaardens store Sal fyldt til sidste Plads. Efter koncerten gav de ca. 400 Tilhørere sit hjærteligste bifald tilkende. Sukcessen var fastslaaet. Festpolonaisen hørte til de finest spillede. Champagnegaloppen fik man da capo.

Repertoiret fornyedes år efter år. Symfonier, Opera-fantasier, Strauss-valse m.fl. fyldte programmerne. Fra Privatorkestrets start var der lagt en linie, der blev fulgt. Orkestrets motto kunne være følgende citat af komponisten, Th. Aagaard: ”Det bedste er ikke for godt for Folket, og det næstbedste ikke godt nok. ”.

Fra Asperup-Roerslev kom de fleste af orkestrets musikere, og derfor afholdtes koncerter i Baaring Skov, i forsamlingshuset og senere også på højskolen.

10 års jubilæum

Den 18. nov. 1926 holdtes en festkoncert i Brenderup. I lærer Frellsens sang til lejligheden læses i 2. vers:

Først er der Carl Emil – !/Saa flot og fast og fuld af Stil/ sit hele Kompani/ han styret har i ti – / ti ti ti ti ti ti, / i ti Aar lystred alle flink/ :: hans allermindste vink ::. Gennem 11 vers præsenteres først orkestrets dirigent, derefter hvert medlem med sit instrument, og der sluttes med ”et rungende Hurra” for orkestrets 19 musici.

Koncerten blev gentaget søndag den 12. dec. i Baaring forsamlinghus. Den vægtigste del af programmet var : Beethovens Pastorale-symfoni i 5 satser. Beethovens kærlighed til den frie natur omsat i musik, såvel idyl som uvejr og storm. Et dramatisk uvejr med lyn og torden blev markeret på pauker af Oscar Jensen fra Det Fynske Livregiment, Odense.


Nordvestfyns Privatorkester 1917. Bagerst: Hans Peter Olsen ,Markus Nielsen, dirigenten C. E. Simonsen, Aksel Hansen Margaard. Siddende fra venstre: Carl Olsen, Asbjørn Rasmussen, Valdemar Hansen Margaard, Aksel Rasmussen, A. O. Andersen, Alfred Olsen, lærer E. Frellsen, Theodor Olsen, Poul Nielsen, Helga Hansen Margaard, Niels Nielsen, Ludvig Havndrup.

Baaring Skov

Sommerkoncerter i Baaring Skov blev en tilbagevendende begivenhed som i 1928, da lød der kendte, populære toner af Schubert, Strauss, Mozart, en Menuet i S-Dur, desuden en Fantasi over danske Nationalsange og Lange-Müllers ”Kornmodsglansen”.

Efter Tilhørernes store Bifald, takkede en Badegæst, og udbragte et trefoldigt Hurra for Dirigent og Orkester. Resten af Aftenen tilhørte Ungdommen, Dansen og den moderne Negermusik i S-Dur og lignende Tonearter. E.F.

Efter dr. Muncks død 1924 er det nu lærer E. Frellsen, der af og til sender referat til Middelfart Venstreblad.

En katastrofe

Den 17. aug. 1929 drog et voldsomt tordenvejr hen over Vestfyn. Brenderup Gæstgivergaard brændte ved et lynnedslag. Musikforeningens kostbare nodesamling blev flammernes bytte. Orkestret fik udbetalt 3.ooo kr. i erstatning.. Det viste sig imidlertid at nyanskaffelser var det dobbelte af en anslået beregning.

Generalpause

I årene 1933-35 holdt orkestret pause. Man formoder, at de nu mer udbredte radioapparat havde nedsat interessen for levende musik. Det var som om dirigent og musikere derved mistede noget af ”Geisten”.

20 års jubilæumsaften 1936.

I gæstgivergaardens sal indfandt der sig 250 gæster. Koncerten indledtes med en Jubilæumsmarch, komponeret til lejligheden af dirigenten, C. E, Simonsen.

Ved det efterfølgende kaffebord holdt Privatorkestrets formand propr. Alfred Olsen, Kaalsbjerggaard, en tale, der indeholdt et tilbageblik på orkestrets virke gennem 20 år. Det var omtale af 65 musikalske fremførelser. Endvidere tlte orkestrets to tidligere formænd: lærer E. Frellsen (1916-22) og gdr. Aksel Rasmussen (1922-29). Redaktør Møller, Middelfart Avis, talte for orkestret ”der var en Pryd og Rigdom for sin Egn”. Salen ryddedes og i de følgende timer ”hyldede ældre og yngre i skønnest fællesskab Terpiscore , Dansens Muse.

Baaring Skyttekreds

Baaring Skyttekreds holdt 2 år senere en festaften på Afholdshotellet. 400 mennesker deltog. Formanden grd. Johs. Nygaard, Kærby, bød velkommen og rettede en tak til Nordvestfyns Privatorkester, der havde stillet sig til rådighed. Det var en stille sommeraften på gymnastikpladsen, og de mange tilhørere kunne rigtig nyde Riberhusmarchen, populære valse, polkaer og slutteligt Aarhus Tappenstreg og Champagnegaloppen. Efter koncerten var der muntert bal i den store sal.

August 1941

Det nystartede sognesamvirke holdt en folkefest i Baaring Skov, og begivenheden refereredes således i avisen:

Trods det ikke helt gunstige Vejr var der kommet en tusindtallig skare til Festpladsen, da de 12 Faner førtes ind til Tonerne af en Lumbye-march, og da Pastor Thaning efter en halv Times Musik af Nordvestfyns Privat-blæseorkester, bød Velkommen paa Samvirkets Vegne.

Dirigentskifte

Også 30 års jubilæet blev holdt, og året efter frasagde C. E .Simonsen sig dirigenthvervet. Kapelmester, Povl Ingerslev-Jensen ansat ved Odense Teater og Odense Byorkester, overtog i få år ledelsen af Privatorkestret.


Nordvestfyns Privatorkester 1930 1 flygel skimtes foran scenen og stående til højre bagerst Ester Vagning, orkestrets faste pianist. Hun spillede Beethovens 5. klaverkoncert ”Kejserkoncerten” 16. nov.1930.
Bagerst: Niels Nielsen, Aksel Svendsen, Odense, f. på Roerslev Mk., Markus Nielsen, Henrik Andersen, Marius Damkjær, Ester Vagning, C. E. Simonsen. Forest: Krogh, Theodor Olsen, Peder Mathiasen, Carl Olsen, Else Tauber, Sigfred Nielsen, Poul Nielsen, Alfred Olsen, Aksel Rasmussen, Marius Madsen, Alfred Nielsen?, Hans Jørgen Madsen.

Sognesamvirket stod bag opførelsen af ”Elverhøj” på festpladsen i Baaring Skov på Valdemarsdagen 1949. Det blev en økonomisk succes med 1200 solgte billetter, og gymnastikpladsen ydede ideelle lydforhold for de sceniske præstationer og sangere.

”Den dejlige musik, som udførtes af Nordvestfyns Privatorkester, føjede sig sammen til en dejlig Helhed. Forestillingen blev en Oplevelse, som Tilskuerne sent vil glemme.”

Simonsen igen. 1950 kunne formanden, frugtavler Laurits Pedersen, Harndrup, byde velkommen til en herlig genkomst, både med dirigent og orkester efter næsten 2 års pause. Et festligt indslag i aftenens koncert var Beethovens Romance i F-Dur med Karl Nielsen, Bubbel som solist.


Fra opførelsen af Elverhøj den 14. juni 1949 på sportspladsen i Ejby ses foran “Mor Karens hus” Elisabeth spillet af Jutta Johansen. Foran “Højstrup” ses Nordvestfyns Privatorkester en strid junivind fik orkestermedlemmerne til at iføre sig overtøj og tæpper. Anderledes milde vinde blæste ved næste dags opførelse ved Badehotellet i Baaring Skov.

1950-erne

I 1952 tiltrådte orkestrets pianist, landsretssagfører Claes Jønsson, Ejby, som fast dirigent, og koncertvirksomheden fortsatte i en rolig gænge i de følgende år.

Med Svend Aage Nielsen, Marius Johansen og Karl Nielsens ansættelse i Odense Byorkester og Olav Fog Nielsens afrejse til København med henblik på videre uddannelse, mistede orkestret gode kræfter.

På sin ældre dage fortalte C. E. Simonsen stolt om de nu professionelle musikere, der havde ”trådt deres børnesko” i Privatorkestret.

Mørk var november, da Baaring Højskole blev indviet den 22. November 1959. Et håb for højskolens fremtid, et håb om liv og grøde fandt udtryk i fremførelsen af Carl Nielsens ”Fynsk Foraar”. Medvirkende var solisterne Edith Pedersen, Johs. Engberg, Jæger Borup, Erik Nørregaard, Middelfart Mandskor, Baaring/Asperup Sangkor, et Børnekor, dirigeret af John Harris Pedersen og Nordvestfyns Privatorkester under ledelse af Elisabeth Fribo.

Tilbage til 1919. I Baaring Ungdom og Foredragsforening hævde Th. Aagaard ved en koncert med ”Fynske Musikanter” udtalt :” dette kunde maaske danne udgangspunkt for en Samvirken mellem Midtfynsk og Vestfynsk Musikliv.” Det blev imidlertid ikke tilfældet. Efterhånden kneb det med tilgang af nye orkestermedlemmer, derfor indledtes et samarbejde med Nordfyns Privatorkester.

Dobbelt jubilæum

Ved en koncert på Baaring Højskole d. 27. nov. 1966 fejrede Nordvestfyns Privatorkester og Nordfyns Privatorkester deres henholdsvis 50 og 25 års jubilæum. Dirigent var Elisabeth Fribo. af programmet kan nævnes C. E. Simonsen: Jubilæumsmarch (1936), W.A. Mozart: Violinkoncert, A Dur med Olav Fog Nielsen, Radiosymfoniorkestret, som solist og Schubert: Ouverture til ”Rosamunde”. – En Festkoncert !

Det videre samarbejde mellem de 2 orkestre skal ikke beskrives her. Men ved julekoncerten i Asperup kirke december 2004 medvirkede Nordfyns Amatør-Symfoniorkester under ledelse af Lars K. Mortensen, som er bosiddende i Baaring. Dette orkester kan på sin vis betragtes som en fortsættelse af de to tidligere omtalte. Det kan tilføjes, at Svend Havndrup Jensen, Haarslev, blev medlem af Nordvestfyns Privatorkester 1953, han spillede da clarinet. Ved julekoncerten 2004 spillede Svend Havndrup Jensen også clarinet, – nu, den eneste fra Nordvestfyns Privatorkester, der spiller i det nordfynske orkester.

Toner fra en clarinet, klange fra en slægt – har været mit følgeskab undervejs.

Kilder: Martin Skovbo: Hjemmemusiken i Vestfyn

Nordvestfyns Privatorkester: Protokoller 1916-1950 og 1950-1964

Nordvestfyns Privatorkester – C.E. Simonsens Arkiv, Ejby Lokalhistoriske Arkiv

Private Arkivalier

Karen Margrethe Christophersen
Til toppen